Nieuws

Breng meer beweging in je dag

Wij, Nederlanders, zitten gemiddeld maar liefst 9,7 uur per dag en zijn daarmee ‘Europees Kampioen Zitten’. Dat langdurig en te vaak zitten eist een zware tol op onze gezondheid. Zitten kan de kans op vroegtijdig overlijden met 40% verhogen. Deze waarschuwing geldt vooral voor mensen die meer dan elf uur per dag zitten. Mensen die tussen de acht en elf uur per dag zitten hebben vijftien procent meer kans om voortijdig te sterven dan mensen die vier uur per dag zitten.

‘Het nieuwe roken’, zo wordt langdurig en veelvuldig zitten al bestempeld. Dat is een zwaar aangezette uitspraak met een kern van waarheid. Volgens onderzoek kan buitensporig zitgedrag op lange termijn leiden tot chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. En op kortere termijn tot klachten aan spieren, pezen en gewrichten (het bewegingsapparaat).

Je lichaam is continu hard aan het werk om voedingsstoffen om te zetten naar energie en om suikers en vetten af te breken. Veel en langdurig zitten zorgt ervoor dat deze suikers en vetten minder goed worden verwerkt. “Als je zit gebruik je je spieren nauwelijks”, legt onderzoeker Hidde Van der Ploeg uit in een reportage van Een Vandaag. Als je je spieren niet voldoende in beweging zet wordt het vet en het suiker uit je bloed minder snel opgenomen. Daardoor heb je een hoger risico op hart- en vaatziekten en het ontwikkelen van diabetes.

Er zijn heel simpele manieren om zitgedrag op het werk te lijf te gaan. Bijvoorbeeld door om het halfuur even op te staan om zodoende de benen (de grootste spieren van het lichaam) in beweging te brengen. Daarnaast is het belangrijk om niet langer dan twee uur aaneengesloten te zitten en op zo veel mogelijk momenten proberen te bewegen. Bv door de trap te nemen, een lunchwandeling maken, staand telefoneren en vergaderen, vaker kleine hoeveelheden water te halen, gebruik te maken van dynamisch kantoormeubilair of gewoon even een paar squats te maken achter je bureau.

Gewoon doen! Het levert zoveel gezondheidsvoordelen op!

Intrinsieke motivatie

Heb je wel eens gehoord van intrinsieke motivatie? Misschien wel in je werk of juist privé. Maar het kan ook zijn dat je nog totaal onbekend bent met deze term. Hoewel het wel iets is waar we allemaal mee te maken hebben.

Intrinsieke is de motivatie die vanuit jezelf komt. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt. Niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen.

Bij extrinsieke motivatie, het tegenovergestelde, doe je iets omdat een ander dit van je verlangt of omdat er een andere externe prikkel is die je drijft. Een externe prikkel kan zijn dat een goede vriedin, je zus of je moeder tegen je zegt; ‘als jij 10 kilo afvalt, dan gaan wij samen nieuwe kleding shoppen’.

Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. Er ontstaan motivatieproblemen als je het gevoel hebt dat anderen voor je beslissen.

Intrinsieke motivatie is aangeboren en bestaat voor elk mens uit de wens om drie basisbehoeften te vervullen:
1) Autonomie; we willen graag de baas zijn over ons eigen leven.
2) Competentie; we zitten lekker in de flow als we dingen mogen doen waar we goed in zijn.
3) Relatie; we willen graag iets zinvols doen en ons gewaardeerd voelen door de mensen om ons heen.

Het zal je goed doen om bij het maken van keuzes na te gaan of je dit doet omdat je het zelf écht graag wilt. Of doe je het voor een ander, voor je omgeving of ‘omdat het zo hoort’. Vergeet alle beren op de weg en alle ‘ja maars’ en voel hoe je het zelf graag zou willen. Voelt best lekker toch? Go for it!

 

 

 

 

Waarom diëten niet werken

Dagelijks worden we ermee geconfronteerd; reclames over diëten die corona kilo’s eraf krijgen en je lichaam ‘summer proof’ maken. Ruim de helft (55%) van de mensen die willen afvallen doet regelmatig aan de lijn, waarbij ze tijdelijk (veel) minder eten. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit niet werkt; 80% van de mensen die door een dieet flink gewicht verliezen, zijn na vier tot vijf jaar weer terug op hun oude gewicht. Of zijn zelfs zwaarder dan daarvoor.

Dit komt omdat ze zichzelf uithongeren. Ze krijgen dagelijks te weinig caloriën binnen waardoor het metabolisme (stofwisseling) vertraagt. Daarnaast krijgen ze te weinig essentiële voedingsstoffen als vezels, eiwitten en vitaminen binnen waardoor lichaamsfuncties achteruit gaan.

Wil je afslanken? Ga niet minder eten, ga anders eten. Ga je voor resultaat op lange termijn (en wie wil dat nou niet)? Geef dan zowel je lichaam als je brein de tijd om te veranderen. Wees niet te ongeduldig. Iets wat je in jaren hebt opgebouwd, kun je niet in korte tijd kwijtraken. En het allerbelangrijkste is je movitatie. JOUW persoonlijke reden(en) om af te willen slanken. Dat heeft dus niets met meningen van anderen of ‘omdat het zo hoort’ te maken. It’s up to you!

De Nationale Diabetes Challenge

Als voedings- en leefstijlcoach ben ik betrokken bij De Nationale Diabetes Challenge. Ik wandel regelmatig mee in de gemeente Nederweert, deel kennis en motiveer de deelnemers. Wandel jij ook mee? Start 3 mei a.s.

Wat is de Nationale Diabetes Challenge?
De Nationale Diabetes Challenge (NDC) is een 16 tot 20 weken durend wandelevenement van de Bas van de Goor Foundation. Samen wekelijks wandelen in de buurt is gezellig en goed voor de gezondheid. De challenge is in 2016 gestart voor mensen met diabetes, maar sinds 2019 is er ook speciale aandacht voor mensen met COPD. Ook zonder diabetes of COPD ben je welkom om deel te nemen. Bewegen is namelijk goed voor iedereen!

Wanneer vindt dit plaats in de gemeente Nederweert?
In Nederweert vindt de eerste wandeling op maandag 3 mei om 18.30 uur plaats. Hierbij wordt rekening gehouden met het wandelniveau, waardoor de wandeling voor iedereen toegankelijk is. Samen wordt getraind voor een wandelafstand van 3, 5, 10, 15 of 20 kilometer. Ieder jaar staat de laatste week van september in het teken van de afsluiting van de NDC. Ook dit jaar zal de NDC wederom feestelijk afgesloten worden. Afhankelijk van de geldende coronamaatregelen zal een keuze gemaakt worden om dit landelijk, lokaal of individueel (digitaal) te doen.

Meer weten?
Uiteraard wordt op zo veel mogelijk deelnemers gehoopt! Voor vragen kan contact worden opgenomen met beweegcoach Pien (pcp.deswart@landvanhorne.nl) of Irma Steijvers (irma.steijvers@fysiofitnessnederweert.nl).

Wandel je ook mee?!
Schrijf je dan in via www.nationalediabeteschallenge.nl deelname kost eenmalig 5,50 euro.

Kom in beweging!

Dat we beweging nodig hebben, weten we allemaal. Effectief bewegen vermindert het risico op overgewicht, diabetes en hart-en vaatziekten enorm. Maar toch; slechts 44% van de Nederlanders voldoet aan de laatste beweegrichtlijnen (opgesteld in 2017). Dat is helaas nog niet eens de helft. En dat terwijl we weten dat we er veel narigheid mee kunnen voorkomen.
.
De richtlijnen luiden als volgt:Voor volwassenen en ouderen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom langdurig stilzitten.
Voor kinderen is de nieuwe richtlijn iets anders:
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe daarnaast minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Voorkom langdurig stilzitten.
Met matig intensieve inspanning wordt bedoeld dat je harstlag omhoog gaat en je ademhaling dieper en sneller wordt tijdens de beweging. Heb je door de tijd heen overgewicht ontwikkeld en wil je hieraan werken, dan gelden extra richtlijnen. Je lichaam heeft uiteindelijk meer beweging/sport nodig om bestaande vetcellen te verbranden dan benoemd in bovenstaande richtlijnen. Het aanpassen van je beweegpatroon hoeft niet in één keer, maar stap voor stap.

Dus kom in beweging als je gezondheid je lief is!

Doe mee met de 21-dagen FIT Challenge – start 12 april

Vind je het moeilijk om af te slanken en/of op gewicht te blijven? Ben je meer gaan snoepen? Anders of meer gaan eten? Beweeg je te weinig?

Op maandag 12 april a.s. start ik een nieuwe FIT Challenge. Ervaar 21 dagen wat het schrappen van suikers en van ongezonde vetten met je lijf  doet. Je wordt uitgedaagd om gezond te eten, voldoende water te drinken en veel te bewegen.

Kosten: € 21,-  Dit is inclusief:

  • 2 individuele weegmomenten
  • 1 Group FIT Talk via Zoom
  • 1 gratis sportles Fitclub Nederweert
  • Coaching via groepsapp
  • Motivatie en inspiratie!

Lichtpuntjes en 3 gezondheidstips

Hoewel we nog middenin een lockdown zitten komen er lichtpuntjes tevoorschijn. Terwijl de vaccins hun werk beginnen te doen, is de lente van start gegaan. Bloeiende bomen en bloemen, huppelend jong grut in de wei, meer daglicht….het geeft ons energie. We wandelen meer, pakken sneller de fiets en tuinieren er op los.

En die beweging hebben we hard nodig want oei wat is Nederland achteruit gegaan op gezondheidsgebied. Uit onderzoek is gebleken dat ruim een kwart van de Nederlanders is aangekomen in het afgelopen ‘corona-jaar’. Gemiddeld genomen 5,6 kilo p.p. Dat is veel, heel veel, té veel. Met alle gezondheidsrisico’s van dien.

Corona is absoluut niet de enige ziekte die de gezondheidszorg belast. Zo is de pandemie ‘overgewicht en obesitas’ al jaren onze grote vijand. Deze
sluipmoordenaar zorgt al heel lang voor flink wat druk op de zorg. En als we zo doorgaan worden zorgkosten over 20 jaar onbetaalbaar. Neem dus zelf je verantwoordelijkheid en kom in beweging als je gezondheid je lief is!

3 gezonde tips

Goed dat er momenteel veel aandacht wordt besteed aan vaccinaties en de toekomstige zorg/IC-capaciteit! Maar wat kun jij nu zélf doen om het risico op ernstige coronaklachten te beperken? Ik heb alvast 3 tips voor je.

  1. Ieder dagdeel 10 tot 20 minuten aaneengesloten wandelen of fietsen versterkt je immuunsysteem.
  2. Minder suikers en verzadigde vetten leidt tot een véél lager risico op overgewicht en obesitas.
  3. Niet roken en gezond eten houdt je longen gezond.