Lichtpuntjes en 3 gezondheidstips

Hoewel we nog middenin een lockdown zitten komen er lichtpuntjes tevoorschijn. Terwijl de vaccins hun werk beginnen te doen, is de lente van start gegaan. Bloeiende bomen en bloemen, huppelend jong grut in de wei, meer daglicht….het geeft ons energie. We wandelen meer, pakken sneller de fiets en tuinieren er op los.

En die beweging hebben we hard nodig want oei wat is Nederland achteruit gegaan op gezondheidsgebied. Uit onderzoek is gebleken dat ruim een kwart van de Nederlanders is aangekomen in het afgelopen ‘corona-jaar’. Gemiddeld genomen 5,6 kilo p.p. Dat is veel, heel veel, té veel. Met alle gezondheidsrisico’s van dien.

Corona is absoluut niet de enige ziekte die de gezondheidszorg belast. Zo is de pandemie ‘overgewicht en obesitas’ al jaren onze grote vijand. Deze
sluipmoordenaar zorgt al heel lang voor flink wat druk op de zorg. En als we zo doorgaan worden zorgkosten over 20 jaar onbetaalbaar. Neem dus zelf je verantwoordelijkheid en kom in beweging als je gezondheid je lief is!

3 gezonde tips

Goed dat er momenteel veel aandacht wordt besteed aan vaccinaties en de toekomstige zorg/IC-capaciteit! Maar wat kun jij nu zélf doen om het risico op ernstige coronaklachten te beperken? Ik heb alvast 3 tips voor je.

  1. Ieder dagdeel 10 tot 20 minuten aaneengesloten wandelen of fietsen versterkt je immuunsysteem.
  2. Minder suikers en verzadigde vetten leidt tot een véél lager risico op overgewicht en obesitas.
  3. Niet roken en gezond eten houdt je longen gezond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *