Kom in beweging!

Dat we beweging nodig hebben, weten we allemaal. Effectief bewegen vermindert het risico op overgewicht, diabetes en hart-en vaatziekten enorm. Maar toch; slechts 44% van de Nederlanders voldoet aan de laatste beweegrichtlijnen (opgesteld in 2017). Dat is helaas nog niet eens de helft. En dat terwijl we weten dat we er veel narigheid mee kunnen voorkomen.
.
De richtlijnen luiden als volgt:Voor volwassenen en ouderen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom langdurig stilzitten.
Voor kinderen is de nieuwe richtlijn iets anders:
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe daarnaast minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Voorkom langdurig stilzitten.
Met matig intensieve inspanning wordt bedoeld dat je harstlag omhoog gaat en je ademhaling dieper en sneller wordt tijdens de beweging. Heb je door de tijd heen overgewicht ontwikkeld en wil je hieraan werken, dan gelden extra richtlijnen. Je lichaam heeft uiteindelijk meer beweging/sport nodig om bestaande vetcellen te verbranden dan benoemd in bovenstaande richtlijnen. Het aanpassen van je beweegpatroon hoeft niet in één keer, maar stap voor stap.

Dus kom in beweging als je gezondheid je lief is!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *